Sekksporesopper og stilksporesopper er to store rekker i soppriket Fungi, hvor det er mange ukjente arter. Laver er en symbiose mellom en sopp og en alge, og det er soppen som avgjør i hvilken taksonomisk gruppe laven plasseres. Soppkomponenten hos de fleste laver er en sekksporesopp.

Trykk på navnene til artsgruppene for å lese mer om dem. Noen av artsgruppene, som slørsopper og begersopper, har hatt egne dedikerte prosjekter, og søylene kan trykkes på for å lese mer om disse prosjektene.

Kategorien "Andre stilksporesopper" inneholder arter som er nye for Norge i ordenene Atheliales, Corticiales, Geastrales, Hysterangiales, Polyporales, Spiculogloeales, Cystobasidiales, Dacromycetales, Platygloeales og Tremmellales.

Kategorien "Laver" inneholder arter i ordenene kantlaver Lecanoromycetes, tanglaver Lichinomycetes og flekklaver Arthoniomycetes.

• Tabell med antall nye arter for Norge i forskjellige soppgrupper

Ubeskrevne arter

I tillegg til de 464 artene som er tatt med i figuren, har det til nå blitt oppdaget mange arter som er nye for vitenskapen og som fremdeles ikke har fått anerkjente vitenskapelige navn, såkalte ubeskrevne arter. Dette gjelder 65 arter sekksporesopp og 75 arter stilksporesopp.

Beskrevne, nye arter

Trettiåtte arter sopp som er nye for vitenskapen har blitt beskrevet og publisert som følge av artsprosjektene:

Stilksporesopp: Entoloma aurorae-borealis, Entoloma chamaemori, Entoloma silvae-frondosae, Entoloma tiliae, Protomerulis brachysporus, Stypelopsis hyperborea, Helicogloea aquilona, Helicogloea dryina, Helicogloea pellucida, Helicogloea septifera, Helicogloea sputum, Bourdotigloea cerea, Bourdotigloea concisa, Bourdotigloea dura, Bourdotigloea grisea, Bourdotigloea lanea, Bourdotigloea multifuscata.

Sekksporesopp (inkl. lav): Calvitimela cuprea, Calvitimela livida, Miriquidica scoriae, Helvella alpicola, Helvella alpina, Helvella calycina, Helvella carnosa, Helvella danica, Helvella nannfeldtii, Helvella pubescens, Helvella scyphoides, Bryocentria hypothallina, Stylonectria norvegica, Leptographium tardum, Leptographium trypodendri, Ophiostoma hylesinum, Ophiostoma pseudokarelikum, Ophiostoma signatum, Ophiostoma villosum, Chlorostroma vestlandicum.

Steds- og habitatspesifikke prosjekter

Noen tidligere sopp-prosjekter har fokusert på spesielle habitater eller geografiske områder. I prosjektet "Barksopper på gran" ble det funnet nye arter stilksporesopper på død ved, mens i prosjektene "Sopper i moseskogen", "Kjernesopper i edellauvskog" og "Sekksporesopper i Finnmark" var målet å finne nye arter sekksporesopper i forskjellige habitater.

Pågående prosjekter

Fem sopp-prosjekter er for tiden i full sving med å utforske artsmangfoldet i vidt forskjellige habitater. "Endofyttisk sopp i trær" og "Tykksekksopper på bark og ved" har fokus på sopp som er knyttet til trær. I prosjektet "Sopp i norsk kystlynghei" blir sopparter som er tilknyttet lyngplanter i kystlyngheien studert. Slørsoppene blir studert videre, denne gangen på Svalbard, og i et av de nyeste prosjektene håper man å finne nye arter algesopper i innsjøer.