Arten er ikke risikovurdert fordi den er ikke fremmed.

• NR
  • SE
    Svært høy risiko
Alt om kategoriskalaen

Begrunnelse

Arten er tidligere antatt fremmed, men kunnskapsgrunnlaget/tolkninga er endra.

Rustand er en art der de fleste norske funn betraktes som spontane, dvs. at fuglene stammer fra de opprinnelige hekkepopulasjonene. 102 funn er vurdert som spontane (dvs. kategori A). I 1994 var det blant annet en invasjon av spontane fugler som nådde Norge. Noen funn plasseres også som fremmed, ikke-spontane (dvs. rømte parkfugler) basert på at de er fargemerket med ringer som tilsier opphav fra fangenskap (kategori E, 12 funn). Rustand må derfor betraktes som både spontant forekommende (overvekt av funn) og som en fremmed art. Siden det er overvekt av spontane fugler i det norske funnmaterialet er derfor rustanda ikke behandle som en fremmed art.

Endring av risikokategori fra 2018

Kategorien for denne arten er endret fra ingen kjent risiko NK til ikke risikovurdert NR siden Fremmedartslista 2018 (forrige revisjon). Dette skyldes:

• Ny kunnskap

• Anonym (2017). Casarca. https://www.sovon.nl/nl/soort/1710. SOVON.
  • Banks, A. N., Wright, L. J., Maclean, I. M. D., Hann, C. & Rehfisch, M. M. (2008). Review of the Status of Introduced Non-Native Waterbird Species in the Area of the African-Eurasian Waterbird Agreement: 2007 Update. BTO Research Report No. 489. British Trust for Ornithology, The Nunnery, Thetford, Norfolk
  • Bevanger, Kjetil (2005). Nye dyrearter i norsk natur 200.
  • Bosy, R. G. & Clarke, A. W. (1993). Sjeldne fugler i Norge i 1991. Rapport fra Norsk sjeldenhetskomite for fugl (NSKF). Vår Fuglefauna 16: 205-225.
  • Gedeon, K., Grüneberg, C., Mitschke, A., Sudfeldt, C., Eikhorst, W., Fischer, S., Flade, M., Frick, S., Geiersberger, I., Koop, B., Kramer, M., Krüger, T., Roth, N., Ryslavy, T., Stübing, S., Sudmann, S. R., Steffens, R., Vökler, F. & Witt, K. (2014). Atlas Deutscher Brutvogelarten. Atlas of German Breeding Birds. Stiftung Vogelmonitoring und dem Dachverband Deutscher Avifaunisten. Münster 800 sider.
  • Holling, M. (2017). Non-native breeding birds in the UK, 2012–14. British Birds 110: 92–108.
  • McCarthy, E.M. (2006). Handbook of avian hybrids of the world. Oxford University Press, Oxford.
  • Olsen, T. 2020. Sjeldne fugler i Norge i 2018. Rapport fra Norsk Sjeldenhetskomite for fugl (NSKF), Fugleåret 2018.

Sitering