Innhold på siden

Arten er ikke risikovurdert fordi den er ikke fremmed.

• NR
  • SE
    Svært høy risiko
Alt om kategoriskalaen

Begrunnelse

Ciona intestinalis som er en stedegen art i Norge, er delt inn i to grupper i Europa Type A og Type B som er vanskelig å skille fra hverandre. Brunetti mfl. 2015 foreslår at dette er to arter; C. intestinalis og C. robusta. Det er imidlertid uklart om C. robusta er introdusert til Europa eller er stedegen her. Det er heller ikke gjort noen undersøkelser av Ciona arter i Norge slik at vi ikke vet om vi har to typer/arter her. En slik undersøkelse er på trappene ved Bergen naturhistoriske museum og NTNU. Det er derfor vanskelig å risikovurdere denne arten.

Arten er tidligere antatt fremmed, men kunnskapsgrunnlaget/tolkninga er endra.

• Brunetti R, Gissi C, Pennati R, Caicci F, Gasparini F, Manni L. 2015. Morphological evidence that the molecularly determined Ciona intestinalis type A and type B are different species: Ciona robusta and Ciona intestinalis. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 53: 186- 193. https://doi.org/10.1111/jzs.12101