RE

Cortinarius tiliae  Brandrud

lindeslørsopp

Kategori - sterkt truet EN

Vurdering

Utført av ekspertkomité for sopper

Arten er dokumentert eller antatt å være etablert med reproduserende bestand i Norge
Gjeldende kriterier
Kraftig fragmentering
b.ii
Pågående reduksjon av forekomstareal
b.iii
Pågående reduksjon av kvalitet og/eller areal av artens habitat
b.iv
Pågående reduksjon av antall lokaliteter eller delpopulasjoner
C.2
Pågående populasjonsreduksjon og
a.i
Totalt < 2500 individ og største delpopulasjon ≤ 250 individ
Bakgrunnsdata
Kjent populasjonsstørrelse
8
Mørketall
2
Beregnet populasjonstørrelse
16
Lindeslørsopp danner mykorrhiza med lind, i kalklindeskog. Kalklindeskog er meget godt soppkartlagt, bl.a. med eget overvåkingsprogram, og arten vurderes som godt ettersøkt, med svært lave mørketall. Det er 8 kjente lokaliteter. Det virkelige antallet lokaliteter antas å ikke overstige 16, noe som antas å tilsvare omtrent 500 individer basert på antagelse om 20 individer pr. lok. (2 geneter og 10 rameter/genet). Utbredelsen antas å være sterkt fragmentert. Forekomstarealet anslås til maksimalt 60 km². Kalklindeskog er en truet naturtype, med betydelig nedgang siste 50 år, dog trolig noe utflatende, pga. omfattende miljøtiltak i habitatet, og kalklindeskog har nå status som utvalgt naturtype. Lindeslørsopp rødlistes som EN etter C2a(i) på grunnlag av totalbestand <2500 ind., pågående reduksjon i habitat og bestand, og små del-populasjoner, alternativt B2ab(ii, iii, iv) på grunnlag av forekomstareal <500 km², kraftig fragmentering og pågående reduksjon.</span>
Oslo og Akershus
Telemark
  • Skog
Helt ukjent
EN
Fremmede arter
Påvirker habitatet
Pågående Majoriteten av populasjonen påvirkes (50-90%) Langsom, men signifikant, reduksjon (< 20% over 10 år eller 3 generasjoner)
Forurensing > Terrestrisk
Næringssalter og organiske næringsstoffer
Pågående Minoriteten av populasjonen påvirkes (< 50%) Langsom, men signifikant, reduksjon (< 20% over 10 år eller 3 generasjoner)
Påvirkning på habitat > Landbruk > Opphørt/redusert drift
Tynning
Utbygging/utvinning > Infrastruktur (veier, broer, flyplasser mm.)
Pågående Majoriteten av populasjonen påvirkes (50-90%) Rask reduksjon (> 20% over 10 år eller 3 generasjoner)
Påvirkning på habitat > Habitatpåvirkning - ikke jord- eller skogbruksaktivitet (terrestrisk) > Utbygging/utvinning
Industri/næringsutbygging
Boligbebyggelse/boligutbygging
Turisme/rekreasjon (parker, idrettsanlegg, stier/løyper mm.)
Utvinning (gruvedrift og steinbrudd)