RE

DD

LC

Rødlistet

Truet

Xestia gelida  (Sparre Schneider, 1883)

brunpudret taigafly

Kategori - sterkt truet EN

Vurdering

Utført av ekspertkomité for sommerfugler

Arten er dokumentert eller antatt å være etablert med reproduserende bestand i Norge
Gjeldende kriterier
240
a.i
Kraftig fragmentering
b.iii
Pågående reduksjon av kvalitet og/eller areal av artens habitat
Denne arten lever på blåbær. Biotopen er høyereliggende urskogaktig barskog, vanligvis granskog, men noen ganger med dominans av furu. Lokalitetene finnes alltid i tilknytning til myr, ofte er det skogkledde morenerygger som stikker opp av myrlandskapet. Inntil 2010 var arten funnet i Norge kun én gang, i Sør-Varanger. Dette er forøvrig typeeksemplaret av arten. I 2010 ble den gjenfunnet i Lierne i Nord-Trøndelag, og i 2012 ble den påvist på en lokalitet i Sel i Oppland. At arten ikke er funnet flere ganger, skyldes nok at man ikke har lett etter den på de rette steder, men også at den er reelt sjelden. Sommerfuglene holder seg inne i habitatet som også vanligvis vil være langt fra allfarvei. Trusler er mot arten flatehogst, men også hyttebygging. Funnene i Oppland og Nord-Trøndelag er gjort i områder med aktivt skogbruk. I Sør-Varanger er også forurensing fra industrien på russisk side av grensen en trussel. Denne forurensingen bidrar til å redusere lavveksten på trærne, noe som sannsynligvis reduserer larvenes muligheter til å overleve. På grunn av skogbruk foregår det en reduksjon og fragmentering av artens habitat. Mørketallet settes til 20. Arten rødlistes i kategorien EN (truet).
Oppland
Nord-Trøndelag
Finnmark
  • Skog
Helt ukjent
Helt ukjent
NT
Påvirkning på habitat > Landbruk > Skogbruk (kommersielt) > Skogsdrift, hogst og skjøtsel
Åpne hogstformer (flatehogst og frøtrehogst som også inkluderer uttak av rotvelt, råtne trær, tørrgran etc.)
Pågående Ukjent Ukjent