RE

DD

LC

Rødlistet

Truet

Parhelophilus consimilis  (Malm, 1863)

ringet strandblomsterflue

Kategori - sårbar VU

Vurdering

Utført av ekspertkomité for tovinger

Arten er dokumentert eller antatt å være etablert med reproduserende bestand i Norge
Generasjonstid
540
a.i
Kraftig fragmentering
b.iii
Pågående reduksjon av kvalitet og/eller areal av artens habitat
Parhelophilus consimilis forekommer på myr, ved dammer, tjern og innsjøer, ofte av mesotrof-dystrof karakter. Larven lever av råtnende plantedeler på grunt vann. Habitatene er ofte truet av gjenvekst, vannforurensing, fyllmasser (deponier), drenering e.a. miljø-forstyrrelser. Fragmentering: de voksne insektene har liten aksjonsradius, og habitatene ligger i dag isolert fra hverandre, i kulturlandskap og/eller skoglandskap. Parhelophilus consimilis rødlistes iht IUCNs kriterier i kategori VU.
Østfold
< 1 %
Helt ukjent
EN
Påvirkning på habitat > Habitatpåvirkning i limnisk miljø
Gjennfylling av dammer, bekkelukking og tørrlegging
Pågående Ukjent Ukjent

• Nielsen, Tore R. 1997. The Hoverfly genera Anasimyia Schiner, Helophilus Meigen, Parhelophilus Girschner and Sericomyia Meigen in Norway (Diptera, Syrphidae). Fauna norv. Ser. B . 44: 107-122
    • Nielsen, T.R. 2005. Additions and corrections to the Norwegian list of Hoverflies (Diptera, Syrphidae). Norw. J. Entomol. 50: 139-144
    • Nielsen, Tore R. 1999. Check-list and distribution maps of Norwegian Hoverflies, with description of Platycheirus laskai nov. sp. (Diptera, Syrphidae). NINA, Norsk inst. for naturforskning. 035: 36
    • Nielsen, T.R. 1966. Species of the genus Helophilus (Dipt., Syrphidae) found on Jæren, Rogaland. Norsk ent. Tidsskr. 13: 427-439.
    • Falk, S.J. 1992. A review of the scarce and threatened flies of Great Britain. Joint nature Conservation Committee. 39: 1-194