Myrskovlmose er en art knyttet til myr og fuktig hei. Den kjennes på sine grønne skudd, som kan bli nesten helt svarte, samt runde blad og forekomst av stoloner.

Stengelblad

Plantene er 1–3 cm lange. De vokser krypende blant andre moser eller i løse matter. De er sparsomt forgreinet, men stoloner er vanlig. Rhizoidene er fargeløse. Bladene er skråstilte og hele med slett kant. Cellene i bladkanten er lik de innenfor. Celler i bladmidten har store knuteforma trigoner, med brunlige cellevegger, og med (1–)2–3(–4) oljelegemer. Bukbladene er små og lett synlig nær skuddspissen. Grokorn er uvanlig.

Arten er særbu. Anteridier sitter på korte sidegreiner, og arkegonier dannes i spissen på sidegreiner. Sporene er 12–18 µm. Sporofytter er uvanlig.

Cellene i bladmidten har store knuteforma trigoner med brunlige cellevegger. Til venstre er fokus på de brune celleveggene, mens til høyre er fokus på de de stjerneforma cellene.

Arten vokser på torvholdig og fuktig jord i myr og heivegetasjon.

Myrskovlmose forekommer i det meste av landet, men er vanligst i boreal og lavalpin vegetasjonssone. Den er ikke kjent fra Svalbard.

Myrskovlmose kan forveksles med andre skovlmoser, men kjennes på sine grønne skudd med brun til svart sekundærfarge.